أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الجمعة، 25 أكتوبر 2019

ساكن انا في المدن بقلم الشاعر محمود محمد وافي

ساكن انا في المدن
ساكن انا في المدن ............ غريب وكلي شجن
عايش انا محتار ..............في دنيا ما فيها امل
ومنين بيجي الامل .......... والكل اصبح عجب
تارك انا بلادي .............. واصلي فيها اتوجد
عايش انا محتار ..............ما عاد ليا فيها سند
بعد المزارع والاراضي .....في كل شيء الوهم اتوجد
صحاب مصالح والاصل راح ......والغدر فيهم اصبح سند
حياتي شجن ودموع .......... والكره اصبح وجع
سنين ومرت عذاب .............ما لاقيت فيها لحظه امل
تارك انا داري .......,.........بين المزارع كانت سكن
ايامي كانت نغم ...............يحلي السمر ويا السهر
والشمس فوق الدور ..........تسبح بحمد ربك العالي
وشروق شمس الضحي ...................تطهر قلب العصاري
يا صاحبي انا للطين حنيت .... وشمس الربيع وقت العصاري
وحكاوي الجدود علي المصاطب ..... وسيرة ابو زيد الهلالي
قلبي انا مشتاق ..........................لحظة امان ويا الاهالي
يا زهرة الشوق فوق سطح داري ......
ما نسيتك لحظه واسالي عني الليالي ..........
ومهما طال العمر بيا .....
مسيري اخدك بين ايديا..............
الشاعر محمود محمد وافي الاسكندريه بسيون سابقا
الجمعة 25-10-2019

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.