أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الجمعة، 24 فبراير 2017

سلف ودين بقلم جابر عبدالقادر

(عمري هو عمرك)
(جابر عبدالقادر)
(سلف ودين)
(مين يشتريني بعد أن اولادي
قرشوني وضربوني رغم عملت
ليهم كل شيئ جميل ولا احد منهم
يعرف كنت بعمل ايه واشتغل ايه
علشان لا احد يقول ولدك كان بيشتغل
ايه وتركت البلد علشان لا احد يعيرهم
بأني كنت أحرم نفسي وكنت اشتغل في
كل شيء في النظافه والتجارة وكنت
آكل يوم ويوم علشان ابقي إنسان وابني
نفسي وعملت شركه ثم شركه والكل نسي
ويقولون عليه باشا وربيتهم وعلمتهم
احسن تعليم وعملت ليهم شركه وفيله
وقلت لنفسي كفايه عليهم كده وشوف
نفسك بعد حرماني من متعه الحياه وقلت
ألبس واعيش يومين قبل فراق الحياه
وحين شافوني دخل في قلبهم الطمع
وقالوا لا تخرج واخلع البدله والكل يشد
فيها وخلع كل ملابسي وضربوني وحبسوني
ولا احد يأتي لي غير لقمه لا تكفي طفل صغير
وبعد اشتد عليه التعب والمرض قرشوني
ولكن نسيت شيئ ان اعلمهم بأن الدنيا دين
يوم ليك ويوم عليك واعمل ما شئت
وبكره الحساب وأنا لا ا دعوه عليكم ولكن
وكلت ربي فيكم وبعد قرشوني وكنت
جالس أمام البيت ولا احد يأتي لي بغطاء
في عز البرد وشدد تعبي ولكن تأتي لي
انسانه ولا أعرفها وقالت لي تعالي واسند عليه
ورأيت فيها جمال لم أري مثلها وجمال عيونها
وحين لمست ايدي قلت رغم تعبي اشتد عودي
وممكن أقف علي رجلي ولكن لم أفعل علشان
رائيت فيها جمال الدنيا التي احترمت منها وحين
قربت الي قلبها كأنها موسيقى كأني عايش في
الجنه من احساسها وقلبها وعطفها وروحي معه وحين اطعمتني وغطتني وقلت لنفسي رغم ليس عندها
غير هذا الغطاء وهذا الفرش ورغم كده اخذتني معه اه
اولادي عندهم كل شيء وقرشوني وانسانه ليس
عندها غير هذا وقلت ليه ممكن أجوزك قالت لي لكن
ليس عندي حاجه ورغم شكلي و ملابسي قلت ليه
قولي اه وقالت اه ولكن اولادي لم يعرفوه بأني أملك
كل شيئ عندهم علشان لم أكتب ليهم شيئ ولا صبرتم
عليه لا اخذتم كل شيئ ولكن لا احد يعلم الغيب غير الله علشان هو صاحب المال ويعلم ما في الصدور قلت لنفسي اشوف عيالي وأقولها بأني موجود واعرفهم باني اتزوج ورائيتهم كلهم في المستشفى وحين سألت الطيب قال لي ليس لهم علاج وقلت سبحان الله ورجعت الي حبيبتي وقلت ليه الحكايه قالت لي ادعي ليهم وسامحهم رائيتها تصلي وتدعوه لهم رغم ليس تعرفهم اعمل حسابك وعامل أهلك بمثل اولادك تعمل معك/جابرعبدالقادر
ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، و‏‏جالس‏‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.