أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الأحد، 24 يوليو 2016

/أكيد بحلم) " ( بقلم/أحمد عبد الرحمن صالح )

(قصيدة عامية دارجة/أكيد بحلم)
"
( بقلم/أحمد عبد الرحمن صالح )
"
"
"
"
نفوس ظالمه وطمعانا..وجيل غفلان
"
في وسط التوها والعتمة .بيتعاهدوا مع الشيطان
"
يا بلدي مين هينجدنا ..في ليل الغُربة والأشجان
"
بتحدّف بينا خطوتنا .....نتوه من زحمة الأحزان
"
ونفس الايد تسكتنّا .....بصوت الرهبة والسلطان
"
"
..أنا العايش في ليل بكره
"
.انا الفلاح .....أنا الشقيان
"
"
.أنا الراضي أكون ذكري
"
.في وسط التوها بالجُبران
"
"
..أنا الضايع في ليل الغدر
"
.مليش في الفرح أي مكان
"
"
أنا التايه ما بين ليلك .....وبين الفجر في الأوطان
"
أنا العايش ما بين خيرك ......فقير ميت بلا أكفان
"
أنا المقتول علي أرضك ....ودمي يروح بلا أثمان
"
أنا يوسف في ليل جوعك ..فتحت الحضن للبردان
"
أنا موسي ما بين نيلك .....حاربت الكفر والطغيان
"
أنا منك .... 
"
..ومن لونك
"
.ومن طينك
"
ومن شمسك
"
..ومن رملك
"
..ومن بحرك
"
أنا قَدرك .....
"
أنا مصري ...
"
ملوش في الخسة والخذلان
"
"
"
"
"
أنا العايش علي حلمك ..في ليل الغدر والعصيان
"
حاربت ومُت من أجلك ...تعيشي شامخة البُنيان
"
ومهما الليل يقربلك .....هتفضل شمسك البرهان
"
عرفت النور مابين ضيك ..أمل مرسوم علي الجُدران
"
علي أرضك رسم بكره ....نسيم لربيع علي الأغصان 
"
.......حضارة تعلم الدنيا 
"
معاني العزة في الأوطان
"
"
"
"
"
ونفس الطير بدي يغنّي ..غناوي تصبّر الحيران
"
ونفس الليل ما غاب عنّي .وأنا دايب هنا سهران
"
وبرسم صوره في النني .....تجسد نشوة التعبان
"
ولسه الحلم بيغّي ....نشيد مكتوب علي الشُريان
"
يا مصر قومي واتهني ...يا دار مذكوره بالقرأن
"
أنا منك 
"
أنا .ليك
"
أنا في حكاوي .غناويكِ
"
أنا الرمله علي الشطئان
"
أنا عاشق ...بدوب فيك
"
أنا في خصامك البركان
"
أنا لو عشت أعيش بيك
"
وأفديك ...بروحي كمان
"
"
"
"
"
يا قصة عشق مروية ..في نيل خلد علي الأزمان
"
يا نفحة حب إلهية ......يا فجر النور بين الأديان
"
ومين يقدر يخليكِ تعيشي ......في دايرة الأحزان
"
جلال المولاي يحميكِ ....ومعصومه من الخذيان
"
ومين يقدر يخليك ......تعيشي في ضلمة الثَكْلان
"
"
"
"
"
دانا وولادي تحتيك .......ولا يحتك بيكِ جبان
"
أنا جنبك راح أحميك ....وسكّن نبضك القلقان
"
ويوم الطامة أفديك ..وأعيش بين ليلك النعسان
"
يا مصر مين محليكِ ..ياأرض التوبة والغفران
"
يفكر حد يأذيكِ ..........يكون ميت هنا غرقان
"
ومين غير قلبي يحميكِ يا روضة جنة الرحمن
"
فداكِ يا مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.