أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الأحد، 23 يونيو 2019

مواكب النجوم في شبرا بخوم بقلم / السندباد الطائر غريب الشعراوى


مواكب النجوم في شبرا بخوم
........
بقلمي / السندباد الطائر غريب الشعراوى
..........
يا شبرا بخوم أنا عاشق تراب أرضك
يرتل قلبي تسبيحك في نور فرضك
تردد مادنه الجامع يصون عرضك
إلاهنا المولي بجنوده يا شبرا بخوم
......
يا شبرا بخوم انا متوضي من نورك
نجوم القريه بنشوفها بلون حورك
ياجنه ربي في قلوبنا هنا طيورك
تردد لحن موالك يا شبرا بخوم
......
يا شبرا بخوم با اشوف الحق موالك
يا اجمل ضي بينور في ليل حالك
بنات الحي قناديلك مع رجالك
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
........
يا شبرا بخوم ايدين الحب تبنيكي
ويبني الشعر اوزانه بقوافيكي
في عز البرد مادنتنا تدفيكي
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
........
يردد نبضي ألحانك و ترتيلك
تغني الشمعه من لحنك في قنديلك
ونشرب شهدك الصافي عسل نيلك
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
.....
يا شبرا بخوم وأنا واقف علي بابك
يدق القلب من نبضك سنا كتابك
فنسمع في الوريد صوته لأحبابك
يضم القلب أحفادك يا شبرابخوم
......
ما انا مشتاق لأحضانك
وانا فارس علي حصانك
بيرسم نبض شريانك
بأجمل لون يا شبرا بخوم
......
يا حاضنه دموعي في عيونك
ورب العرش بيصونك
حنان القلب في جفونك
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
.....
يا شبرا بخوم انا منك
وانا ساكن رموش ننك
ولو عمري يزيد سنك
راح اهديكي يا شبرا بخوم
......
انا ممكن اكون ناسي
انك تاج لنبراسي
وانك بدر فوق راسي
ولايمكن اكون ناسي حنان راسي في كراسي يا شبرابخوم
.....
يا شبرا بخوم هنا فيكي
شباب يغزل قوافيكي
عسل ابيض علي فيكي
بطعم النور يا شبرا بخوم
......
في حضن الزاملي متربي
علي الأخلاق بدين ربي
ونبض النور دخل قلبي
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
.........
هنا الشعراوي عارفينه
تلاقوا البدر في جبينه
ماهو ماسك علي دينه
حدود دينه دي شبرابخوم
......
هنا الشايب بأفضاله
وساعة الجد افعاله
تفوق البدر و هلاله
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
.......
و فيكي ال (بشر ) في شروقه
قمر مرمر مافيش فوقه
يعلم فينا من ذوقه
حروف الحب شبرابخوم
.....
وأل ( منصور ) دي اعلامنا
وفيها اللورد خدامنا
و سيد افندي قدامنا
وهب أرضه لشبرابخوم
......
والفقي في عنوانه
تلاقي الحق في لسانه
ويطرح حب بستانه
في شبرابخوم في شبرابخوم
.......
وأل( شلبي ) في أحضانها
بيعزف نبضي الحانها
علشان بنلاقي شريانها
وبستانها في شبرابخوم
......
و فيكي شبانه ويانا
وريد نابض و جوانا
واهداكي و اهدانا
حنان الأم شبرابخوم
.......
هنا الصاوي و ( أل عمران )
يا شناوي هنا رضوان
هنا حليمه وال عتمان
وهنا سلامه في شبرابخوم
.....
هنا الجزار وانا ضيفه
هنا النجار جمال طيفه
بيوئد للشيطان زيفه
في شبرابخوم في شبرابخوم
......
و دا صعيدي ورصيدي كبير
ياخد ايدي لفوق و نطير
علي جناحك لنبع الخير
في شبرا بخوم في شبرا بخوم
.......
يا عيلة ابو عيش و فيكي الجود
وفيكي العز عب موجود
وانا في بيته فرش لي ورود
راجل جدا في شبرابخوم
.........
يا عيلة العبد يا جيراني
يا ساكنه في نبض شرياني
جمال الجيره خلاني
في بحر الود أعوم و أعوم
.....
و عبد العاطي فين ما يكون
شموس عيلته بتملا الكون
بدور بتدور بقلب حنون
في شبرا بخوم في شبرابخوم
......
يا عم ( مراد ) يا نور عيني
بنهر العلم ترويني
دندن تاني و اشجيني
في شبرابخوم في شبرابخوم
......
إنشد ياعم و قول
و إعزف علي الأرغول
انا قلبي من حبها
يغزل جمالها بنول
........
عشان خاطر عيون القلب حبيتك
يا شبرا بخوم بال ( خاطر ) انا جيتك
و ساكن قلبك الصافي ولا نسيتك
يا شبرا بخوم يا شبرا بخوم
......
يا اجمل فل في نهارك
في عيلة الفخر ابو مبارك
يافصل العلم انهارك
بتروينا في شبرا بخوم
.....
باشوف الفل في عيونك يا ( أل حماد )
جناين ورد من لونك تلف بلاد
دا نهر الأم يرويكم بأجمل زاد
ونهر الأم ياحبايبي ( دا ) شبرابخوم
.......
و أل ( يوسف ) في أصل الأصل منبعنا
حروف الوصل ترفعها و ترفعنا
لشمس النور و نجم الفن ينفعنا
في شبرا بخوم يا شبرا بخوم
......
و انا قايم وانا صايم
بأدعي لأهل عبدايم
بحور جودكم في موج عايم
في شبرابخوم في شبرابخوم
......
حبيب القلب يا ابو صالح
تحلي البحر لو مالح
بدعوة شيخكم الفالح
في شبرا بخوم في شبرابخوم
........
يا أهل( خميس ) قيدوا الفوانيس
في ليل رمضان يخاف إبليس
ولو لابس في توب تدليس
في قريتنا نجوم بتحوم
......
انا شايف حدانا الماس
من الكيال لأل نحاس
و ( خلف ) اهلي و ( سيد الناس )
في شبرا بخوم في شبرابخوم
.....
قمر هايم علي المنبر
وكان داعي بكلمة حق و يكبر
وكان تسبيحه ع السبحه قمر مرمر
محمد ابن قريتنا يا شبرا بخوم
........
عبد الكريم و عب عاطي ياعم أخوات
دا جدي وجد احفادي زرع نخلات
بتطرح شهد لولادي وبلح امهات
في شبرا بخوم....في شبرا بخوم
.......
هنا البدوي و كان جدي وكان الخال
وكان من وحي ألحانه صدي الموال
ويرقص في الوريد ضيه بألف هلال
....
وقيد لي فانوسي ياعانوسي
بنور قرأني في دروسي
فلاقي الشمعه في الضلمه
تزف العلم لعروسي
في شبرابخوم
في شبرا بخوم في شبرابخوم
....
هنا البنا بيبني بعلمه أركاني
بيبني المادنه في الجامع و ( وجداني )
هنا الشاطئ ونور البنت ( غطاني )
هنا عيشه في شبرابخوم
.....
يا آل ( عيسي ) انا تسبقني اشواقي
وتسبق في الفصول علمي و أخلاقي
ما دام الود كان منكم فأنا باقي
.....
يا آل ( مخلوف ) انا ملهوف لأحضانكم
وفيكم ازهري الشامخ في قرأنكم
بيطرح علم بستانكم
.......
يا آل مصطفي الشامخه بأمجادك
نشوف البدر و نجومه هنا زادك
تعلي الحق ع المادنه لأحفادك
في شبرا بخوم
..........
يغني ال ( قطب ) ألحانه مع ال تراتيل
يردد نبض شريانه صدي المواويل
يا شيخ منصور يا منور شموع الجيل
طبعا في شبرا بخوم
......
يا أم الكلام معتبر
ربك لخاطرك جبر
انتي المبتدا و الخبر
طبعا دي شبرا بخوم
.......
و عيلة النوري فوق دوري صدي الفوانيس
تشوف من نورها وبدورها صدي الأحاسيس
ازف لقلبي انوراكم كأحلي عريس
في شبرابخوم
......
وعيلة الجندي يا قصيده في احلي ديوان
بتغزل بحر اشعاري علي الأوزان
وترسم للجمال ايه بإيد فنان
في شبرابخوم
.......
ابو مدين و فيها الخير هنا ظاهر
وفيها بقاله اثريه ل عب ظاهر
و فيها النبض متوضي بنيل طاهر
في شبرابخوم
........
وفيها ( الأشقر ) الأشهر بحب الناس
وبحر ال ( كامل ) الأطهر و دينه أساس
أساس بيعلي اركاننا بتبر الماس
.......
عيلة الجدع يا جدع فيها الشرف و الدين
جوه المساجد رضع الإبن م الوالدين
اجمل معاني الشرف واحنا يا ناس شاهدين
عيلة الجدع دي نجوم
.......
وكالعاده ياعم شراده باشوفك ضي
باحبك حب بزياده وفجرك جي
جي في طيفه ميت منحه في نيله الري
في شبرابخوم
..........
يا ( زمزم ) زمزمي الرايه بأجمل نور
يازمزم عطري النسمه بأحلي زهور
وهاتي للجميع بسمه ونجم يدور
في شبرابخوم
.......
و شوف يا ( بيبرس ) دا ( الظاهر ) هناك سلطان
بيهمس همس ..ويجاهر بأل ( عمران )
ويلمس لمس في المادنه في كل أدان
في شبرابخوم
......
وقالوا في النخيل ( عجوه) ( بلح ) و جريد
يا نخل وعالي في بلادي وصوته نشيد
يردد في الفضا هلاله في ليلة العيد
يا شبرا بخوم
........
يا اللي الشيطان زغزغك أجري من ال ( دبور )
لحسن يا واد يلسعك يازارع في أرضك بور
قوم وافتح المدرسه واقرا في كتاب النور
تلقي النجوم بتحوم
.......
يا أل مخلوف انا ملهوف لرؤياكم
لرؤية جدنا الأول في دتياكم
لرؤية أمنا الجده يا محلا كم
في شبرابخوم
.......
يا عم يا ( باجوري ) د قول لي طريقك فين
كل النجوم في البلد واقفين علي الصفين
وملايكه فوق في السما نورنا ياناس! شايفين
بلدنا شبرابخوم
......
يا حارة العش انا ليلي هناك سهران
نعطر همس ترتيلك بأل عمران
انا والاهل واصحابي مع الخلان
في شبرابخوم
.......
ياعم ( لاشين ) معاك عايشين هنا في القريه بنجومها
فيه ناس ماشيين .لباب القريه بعلومها
.وناس فارشين في بحر الحب موج عومها
يا شبرا بخوم
......
يا ( فخراني ) يا فخر الدايره و الناحيه
خزف صيني ..دي اجمل مهنه في الضاحيه
بذكر المولي قلوب صافيه و عيون صاحيه
......
هنا ( الأجهوري ) ياحبايبي كلامهم زين
تشوف الحكمه في لسانهم بنور العين
تلاقي الصبح في قلوبهم جماله رزين
ما هو الأجهوري من نورك يا شبرا بخوم
في شبرابخوم
......
و عيلة الجندي يا جمالها
بتبني بلدنا برجالها
وأن طيفك في يوم جالها
هيغزل من جمالها نجوم
......
ونخلك يا ( ضلع ) عالي
تموركم لحن موالي
ادانكم في المقام غالي
ياعم سعيد في شبرابخوم
في شبرابخوم في شبرابخوم
كلمات السندباد الطائر غريب الشعراوى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.