أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الخميس، 13 يونيو 2019

شظايا التيه بقلم/ وليد الصفتي

قصيدة شظايا التيه
بقلمي/ وليد الصفتي

مش بخدعك...
صدقيني 
مكنش قصدي اضيعك 
خُضت ف هواكي تجربه 
كات قاسية جدا مرعبه
ف متلوميش 
اني امشي وارفض اسمعك
بركان حنيني كان يثور
وغرامي كان واقف طابور
وحق شوق ساكن صدور 
ما لقيت جراحي بتوجعك
غرقتني وسط البحور 
ورسمت لي م العتمه نور
ملعون ابوه حبك يغور
امشي وفارقي مش بمنعك
جاحده وقلبك كان قوي
ودايسه اللي حبك بالقوي
تمر المحّبة المِسْتِوي
سمم غرام جوه الوريد
ياللي انتي قلبك من حديد 
جزاء المحبة كان صديد
بيضخ ناره في الوداد
والموت بيترقب ميعاد
وينهي قصة بدأتها
بحبك 
مش بس كلمه و قولتها
دي مشاعر حية رسمتها
لونتها زخرفتها و رتلتها
وتليتها فوق خدك آيات
وعملت حبك معجزة م المعجزات 
وفرشت فوق جبينك الف شوق
كنت بسهر فيه وابات
وشوفت فيكي انك نبي
مبعوث لارضي وكوكبي
و وحي م السماوات 
بيقدم الرسالات 
تكوني شرعي ومذهبي
فارش بساط الشوق
يقول أميرتي اطلبي 
وانتي من دمي بتشربي!!!
ومن جدر روحي بتسحبي
على وجعي دايما تقدري
وانا اللي فاكر سُكَرِي
ارحلي،،،!!
لِمِّي شمسك وإغْرُبِي
فانوس نبوءة مطلبي
كتب لي جملة نفترق
ِ
وقال للحبيبه إْعرِبِي
الفعل كان بالامر 
يا قلب قايد جمر 
كان سهل يوم تتساب
من جّمة الاحباب 
ضحكهم فيك بيفوت
ف تنزف ألم وسكوت 
وتعافر عشان بتعيش
وتعيش عشان بتموت
زوِّد الدم ف وريدك 
لجل ما تنزف كتير 
التمر هيخاصم جاريدك
والنوح هيبقى صوت زئير
ياللي انت واخده ع البعاد
وبايعه قلبي ف سوق مزاد
انا وجعي كأنة قرض 
وانتي كنتي السداد 
هشكيكيللذكرى
والشمسبتوارب
هضحكعلى قلبي
واقولهدي تجارب !!
جايزف يوم يرضى 
وبذرةامل شارده
تسكنف يوم ارضي
تطرحلي شوق وردي 
يوصلحدود الفضا 
ساعتها يمكن اسامح
وتجوز عليكي الفضفضة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.