أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الاثنين، 13 مايو 2019

(هتسألنى بقلم خيرى حسنى.

خيرى حسنى.............................)قصيده بعنوان
(هتسألنى. )
مين هيه
حبيبتك هقول
حبيبتى علي
مش بتغير. 
هتسأل وأيه
هيه قصتك معاها
وإيه هيه حكايتكم
هقول كل حاجه
وبتفسير. 
هقول مشغوله
ديما عنى وبتبرر
حاجات هيفه
شغلاها 
ومش فاضيه
ومهمومه أنا
بغسل وبمسح
وبشطف وبربى
وأنا إيه ليك غير
ركنه مركونه
قديمه فى
بنودك اليوميه
ياما منك
فى عضمى
من الوجع والقهر
أخدت اكتير 
مظلومه معاك
من فقرك 
كان جايلى قبلك
عشان يخطبنى
إبن وزير
متعرفيش إن
أنا طول حياتى
خاتم فى
صباعك عقلى
متفصل ومتركب
على مقاسك
ومتخدر 
بتخدير.
القلب أل بيحب
بيحب ويعشق
ويهوى حبيبته
إن كان أبوه طيار
أو إبن غفير. 
غلطاتك إنت
عرفاهاوحفظاها
ولو تنعد مهتخلصش
ولو غلط أنا
غلطه مبتعديش. 
رغم إنى فرشلك
فى قلبى
حرير. 
وتردى وبتجاوبى
دا أنا ماشيه معاك
كما الساعه لا
بقدم ولا بأخر
أسألها عن ذكرى
كانت حلوى. 
تقدم روشته
طويله عريضه
فيها ألف طلب
وترد ببرود
وسخريه 
وترمي لى فى
وجهى كل
يوم تقرير. 
هتسألنى عن 
عمرى أل قضيته
معاك هاقول ضاع
وحاولت أغيرها
وأخلى لها قلب
يحب وله معنى
ومفيش تغيير. 
هتسألنى عن
سنى هقول 
تلاتين وأنا
هاكدب وهاتجمل
فى كلامى
ولو خدتنى
كالأعمى من
إيدى هاروح
ومش هارجع
وهجيب ليها ورد
كان طارح 
ليكى من قلبى
دبل وهو لسه
صغير. 
هاعمل لها كما
الأراجوز وهطنطط
إن طلبت
روحى إل معدومه
هتاخدها وبلا
تأثير. 
لو ليكى فى
قلبى ساعتها
مكان متزعليش
هاحزفو بضمير. 
صدقينى. 
هتكونى إنتى
إل غلطانه
وأنا مش ذنبى
إنى حبيتك
ومن قلبى 
ومن جواي
ولا فى يوم
عينى إتعدت
حدودها ومش
تحذير. 
12/4/2019
ترنيمات وخواطر...... بقلم.........)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.