الأدباء والإرهاب
أدباء القرن ما بعد العشرين .. علي الكورنيش تايهين
ولا فى مدارس نافعين .. ولا فى كليات ماشيين
ولا قصر ثقافة عارفين .. ولا دار للكتب رايحيين
ماشين تايهين .. ومن الإرهاب خايفين
يا خيبتكوا !! يا أدباء ما بعد العشرين
بنقول انتم للإرهاب واقفين ..
وياخيبة دا أنتم الخايفين
الكلمة كلمتكم والصوت المسموع صوتكم
يا أدباء ما بعد العشرين .. قوموا من غفوتكم
والكلمة اعطوها حقوقها
وفى كل مكان ميدان كان .. شارع أو حارة أو حتى زقاق
اقفو ونادو وقولوا للإرهاب :
مش خايفين .. مش خايفين
بكلمتنا هانصحى النايمين .. وندفى قلوب .. ونحيى عقول
ويا إهاب .. ويا إرهاب ..
اصحى وفوق دا احنا الأدباء
معانا الحكمة .. معانا الكلمة .. كلمة حق .. كلمة اسلامنا
كلمة قالها رسولنا :
ويا كتابنا كتاب القرآن .. ومعاه السنة شرح وبيان
دايما هتكون أمجادنا .. أمجاد إسلام
ولا .. لا .. يا إرهاب
د . رفعت محمود عثمان
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.