أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الأربعاء، 25 أكتوبر 2017

نفسي خاطرة نثرية ودروس بقلم .شحات عثمان كاتب و محام



نفسي

خاطرة نثرية ودروس

بقلم .شحات عثمان كاتب و محام


كان نفسي فى يوم أكتب رومانسى

بصيت حواليا لقيت الحاله منسي

طيب ازاى اكتب رومانسي

وعقولنا جواها قفل مصدي

ما هو

مش كل من رسم الحروف فنان

ولا كل من قال انا شاعر يكتب أشعار

الأحساس نعمة من المنان

وانا راجل كلمتي سيف بتار

همستي حرفي

وصنعتي قلمي

والرومانسي عندي ماله مكان

فى عالم مليان أشجان واحزان

الفقير الغلبان صوته قلم بتار

مش وردة وشوية برفان

اسمعني يا بني وسيبك من كثر الكلام

قلمك سلاحك حارب بيه فكر هدام

هتقابل رب كريم وهيقلك كنت فاكر نفسك فنان

ما هو قالوهالك زمان يا فنان

تعال عندي حسابك وانا لا باغفل ولا انام

مش حرام نرسم صورة جمال فى الأكوان

بس الحرام أنك تلعب بقلوب نسوان

الحرمان عمره ما يشبع بحروف شيطان

الحرمان طريقه معروف وعلى قدر الأستطاعه هيبان

اكتب رومانسي اكتب خيال

بس أفتكر إنك هتكون فى يوم بلا عنوان

بعض الرسائل من الخاطرة
--- ---

1- الشعر الرومانسي والغزلى يصادف الهوي فى النفس البشرية مما يستوجب معه الحرص والأنتقاء اللفظي حتى لا يقع تحت طائلة الشعراء يتبعهم الغاوون .

2- ليس كل من كتب الحروف الرومانسية شخصية كالمصباح المضئ الذى تحترق حولة الفراشات وليس بالضرورة أن يكون خارقاً فى تعبيراته بعد الأرتباط .

3- ليس كل من كتب الشعر الرومانسي بالضرورة أن يكون معبراً عن حالتة الشخصية فالكثير يكتب من أجل صورة شاهدها أو موقف معين دفعه لنزيف القلم وخرجت الحروف باللون الرومانسي

4- أبني وأبنتي الحب والمشاعر ليس كلمات على أوراق او على شاشات ذكية بل أفعال يتم ترجمتها على أرض الواقع .

5-من يكتب ليقال عنه فنان وكاتب أبتغاء الشهرة ربما يحصل عليها فى الدنيا لكنه سيحاسب على كل حرف يوم العرض على الجبار ووقتها بدون القاب ويفني الكاتب ويبقي ما كتبت يداه .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.