أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الخميس، 1 فبراير 2018

مشروع انتحار عاشقه بقلم الشاعر / رفعت بروبى


( مشروع انتحار عاشقه ) شعر / رفعت بروبى .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقالت ، كى ُتراضينا .. بقولِِ سوف ُيرضِينَا ــ
أناأخطأت ، سـَامِحنِى .. ولا تقســو وتؤذِينَـــــا !!
أنا ماكنت قَاصِـــــدَة .. أسـوق الهجر ُيشْقِنَيــا!!
أنا أصبحت فى سـِقَمِِ ..وحبك سـوف يشفِنَيـــا!!
أنا قد صِرت تَائِهَة ََ ..ونجمك سوف يهديِنَـــــا!!
حروفك بِتّ أعشقهــا .. ُاردّدِهــــا ، فتنســينا ــ
مرارة هجرك الدامــى .. ببعد ِِ صار ُيضنِينَــا !!
......................
لِتذكُرنى بقافيــــة ِِ !! وهات اللحن يشجينــــــا!!
أنا لازلت عاشِقَـــــــة ََ .. فَحَقّق ْ لِى أمانِنَــــــــا !!
تصوغ الشِعـر،ُتطرِبنِى .. بحرف الحب ُتطْرِينَا !!
فقبلْكَ ماعرفت الحـــــب ما قد زار وادِينَـــــا!!
وكَمْ أغلقــــت (صفحتنا ) .. بوجه ِِ راح ُيغْرِيِنـا!!
وكَمْ أهْمَلت من أضْحَـــى .. بحرف الحــب يَرمِينا!!
كأنّـــى كنت واثِقَـــــــة .. بأنك ســوف تأتِينَــــــا !!!!!!!!!!!!!!!!!!
..................................
إلى أن جئت عاشِقنـــــا .. بشِعر راح يســــبينأ !!
نَظَمت الشِعر مؤتَلِقَـــــآ .. ليمدح َ كل مافيِنَـــــــا!!
وشُفتــك ، يامُنى عينـــى ..عشقتك مذ تلاقينـــــــا !!
وصِغت الشِعر يمدحنــى .. ويُشــــــبِعنِى تَلاحِينَا !!
فجاء الحرف ُمنْضَبِطَـــآ .. ويُسْــعِدنِى ـ مَضَامِينا!!
وكم قد صِغت أغنيـــــة ََ .. وجاء اللحن يشجِينَـا!!
عشقت جمالك الفتّـــــــــــــــــــان ياحلمآ يواتينــــا!!
يد المحبوب حانيــــــــــة .. ُتّقّدّم ُ لِى (يسامينا ) !!
عيـــــون الصب ِتقذِفنِى .. بنظــــرات ِِ فتسْبِينَـــــــا!!
عيونك صِرت أعشــــقها.. بضــوء الحب تَرْمِينَـا !!
أنا قــــد كنت ُ مَيّتَــــــة ََ ..وكان الحب ُ مَدْفُونَــــــا ـــ
إلى أن جاء عاشِقنــــــا .. فصغت الشِعــر موزونَـا !!
فصــــارالقلب مُرْتَبِطَــآ ..بفِكر الحب مَشْحُونَـــــا !! 
وصار العقل منشَغلآ .. بلحن الحــب مَسْكُونَــــــــا !!
.................................
انا أهــــــواك فارفِق ْ بِى .. ولاداعِــى لتشقِينَـــــــا!!
أنا أهـــواك فارحَمنِـــــى .. ولا داعــى لتُدمِينَـــــــا!!
وهات الحــب والأفـــــــــــــراح لاداعى لِتُضْنِينَــــا !!
ولاتقســو على قلبـــــــى .. وهيّا ، كَىْ تُراضينــا !!
............................
ولكـــــنْ ، لوتَباعَدنَــــــــا .. وراح الهجــر ُ ُيبْكِينَــا ــ
سأُزْهِــق ـ عاجلآـ روحِـى .. إذا فَكّـرت ُتشــقِينَـــا !!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.