أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

السبت، 25 نوفمبر 2017

على لسان مصر بقلم الشاعر /محمد الشرقاوى


على لسان مصر
________________
أنا مستحيل انكسر 
للغدر والإرهاب 
كل اللى باعنى خسر 
وانا عمرى كله شباب 
يا اهل النجوع والمدن
رسم الأعادى المحن
لكن أخرهم كفن 
وحساب عسير وعذاب
الأرض للصامدين
يحموها م الخاينين
ولا عمرنا يا ظلام
هنعيش ف يوم خايفين 
وبقول لكل البشر
مهما تكون أسباب 
لازم فى يوم هنتصر
دانا مصر يا أحباب 
وانا مستحيل انكسر 
للغدر والإرهاب
_________________
أنا مستحيل اعترف
بعيون ما تعرف دين
ولا عمرى يوم هنجرف
وامشي ورا الظالمين
واسأل يا جاهل يوم
ياما هزمت هموم
ولا خفت مرة غيوم
ولا بعت للطامعين 
الطفل عندى بجيش 
يحمى الحمى ويزيد 
صوتك هنا يا عريش
بيقول قلوبنا حديد
يا قلوب ملاها الشر
بينا وبينكو حساب
لازم تشوفوا المر
وتعيشوا خوف وضباب 
وانا مستحيل انكسر
للغدر والإرهاب
_________________
شعر /محمد الشرقاوى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.