أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

السبت، 26 سبتمبر 2020

مـــنــصــــوره يــا مــصـــر بقلم الشاعر سمير فرج شادي

 مـــنــصــــوره يــا مــصـــر

منصوره يا مصر يامنصورة
بعزه ونصر
منصوره ياأمي في الصوره
وعلامتك نصر
أولادك بدور حواليكي
وحولين القصر
بتمد إديها وتسلم
بعزه وفخر
ياحلاوتك يا صبية بأفراحك
وعظمتك نهر
وعيونك شمعة بتنور
وفي كل عصر
إحكيلي تاريخك ياأمي
أنا عايزك فخر
متردي عليه وحياتك
يا حببيتي يا مصر
خليني معاكي وفي حضنك
لآخر العمر
أنا شاب صغير بدلع
وحياتك عندي أنا مولع
عاهديني وخليني أرجعلك
ياحببتي يا مصر
إعملي الكوشة بالزينة
وعليها علامات مضمونة
وعهدك بالحب أصونك
عهديني يا مصر
أنا شايفك ماشية في طريقك
وكلك فخر
الكل التف حواليكي
أنا شفت الفرحه في عنيكي
يا حببيتي يا مصر
دا حكايتك فيها أسطورة
وبتلمع دايماً في الصوره
أولادك حواليكي بتسلم
وفي كل حته أنا بتكلم
يا حببتي يا مصر
الشاعر سمير فرج شادي

لا يتوفر وصف للصورة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.