أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

السبت، 27 يونيو 2020

انسان بلا حياه بقلم/ الشاعرة،،،،،،مها بركات


،،،،انسان بلا حياه،،،،،
@@@@@@@@


كتبوا اسمي في الوفيات
اعتبروا إني رُفااااات
وإن عمري خلاص فات
وإن خلاص جاني الممات !!!


خلاص..شيلتوا اسمي من الدفاتر
معملتوش للعشرة خاااااطر
جرحتوني بكلامكم اللي زي الخناجر
جيتوا عليٓ...وكسرتوا قلبي بألف كاسر !!!


هي الحياه عندكم اسم علي الهامش
ولا شخص مات واندفن وهو عايش
ولا عيشة مرة...حنضل..بتشقق الشفايف
ولا ذل ...ولا مرار...ولا محدش الوقتي شايف !!!


أنا عايش وسطكم لكني ماضي وفات
أنا عايش وسطكم لكن جاني الممات
شطبوني من الدفاتر ...وقطعوا الاوراق
وكأني مجرد اسم....مش انسان وحياه !!!!!


فين العشرة ياخلق؟!!!
فين الاحساس بالذنب؟!!!
ولا....الحاجات دي بقت موضة قديمة
وكأن الدم بقا شوية مية
أو حتي كمان شوية ثلج!!!!!


أنا ماشي خلاص من غير كلام
وهعلن خروجي من دنيا الانام
مش عاوزة سند من حد
ولا حد يسبب لي أي آلام
يكفيني اللي حصل لي
اللي عمره ما خطر علي البال!!!!!!


بقلمي/
الشاعرة،،،،،،مها بركات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.