أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الثلاثاء، 31 مايو 2016

شكوتي لون حسرتك..بقلم احمد عبد الرحمن صالح احمد..

(قصيدة عامية/ شكوتي لون حسرتكِ)
"
(بقلم/ أحمد عبد الرحمن صالح أحمد)
"
قُلت حاضر
"
.قالوا عاقل
"
لما جيت اوصف حقيقة قالوا عني إني فاجر
"
قالوا عني كلام كتير
"
قالو مات فيه الضمير
"
اللي يرضي بالقليل .يبقي فاشل أبن فاشل
"
قلت ماشي
"
...وايه كمان
"
قالوا .بيسوق الجنان
"
كلمته مفهاش إيمان
"
عاش بيحلم بالسلام ...بس ملقاش المكان
"
...أصله غلاباوي وجبان
"
اوعى تسمعلو شيطان
"
لو في يوم العدل ساد نبقي نقطعلو اللسان
"
أاااااااااااااااااه يا بلدي
"
"
"
"
"
يلي فيك الكلب ساب
"
..ينهشوا فيك الكلاب
"
..كل حزب فتحلو باب
"
...لسه بيدارو الخراب
"
.أصل وقت الحق غاب
"
أاااااااااااااااااااه يا بلدي
"
"
"
"
"
..لسه متغرب في ليلك
"
عشت تايه وسط خيرك
"
وانتي مش قادره تقومي .....من الخراب اتهد حيالك
"
من الجراح اللي في همومك .دمعك اداري في نيلك
"
......ابنك اتذل في طينك
"
....لسه دمُه فوق جبينك
"
ذكري عايشه بين سنينك
"
لو في يوم الفجر غني ...يبقي صوته بيناديلك
"
أااااااااااااااااااااه يا بلدي
"
"
"
"
"
أبكي ولا بلاش نواح
"
علي ودع واللي راح
"
كل ليل محتاج صباح
"
....وانتِ مرتع للنباح
"
..انكسر فيك الجناح
"
..وانتِ بداري الجراح
"
أاااااااااااااااه يا بلدي
"
"
"
"
"
لسه بحلم بالأماني
"
.عمري مانسيت الأغاني
"
اللي تحيي تاريخ ميلادك
"
أصلي متربي في جهادك
"
..عِزَّة عارفه طريق ولادك
"
..اللي عاشوا لأجل ذاتك
"
أاااااااااااااه يا بلدي
"
"
"
"
"
السادات دمُه فداكِ
"
يوم مرجعلك كرمتك ...وانتِ شامخة في سماكِ
"
رد كيد كل حاقد _______عاش بطل يحلم معاكِ
"
ودع النكسه بنصرك ___وانتِ عايشه في نضالكِ

رجع الضحكة في غُناكِ ______رجع الغنوة لداركِ
"
رد نور الفجر ليكِ _____.عاش شهيد يحمي ثراكِ
"
"
"
"
"
فين يابلدي فرحتك
"
دي الأعادي ركبتك
"
.....كل أيد بتموتك
"
وأنتِ ضمه حسرتك
"
..واللي زود كسرتك
"
أبنك اللي يموتك
"
شكوتي غير شكوتك
"
أااااااااااااااااااه يابلدي
"
"
"
"
"
اللي عاش يحلم بفجرك ...هو أنا
"
واللي كان بيموت لجرحك ..هو أنا
"
واللي كان يفرح لفرحك ..برضه أنا
"
واللي أسمه من حروفك ..هو أنا
"
واللي عاش من أجل خوفك هو أنا
"
يبقي مكتوبلي اشوفك وانتِ راكعه مسلما
"
مستحيل .وأنا بين نجيلك
"
مستحيل ...دأنا أبن نيلك
"
عشت متربي في خيراك
"
بس قتلتني همومك
"
نفسي في جراحك أشيلك
"
...وابقي شامخ بين نخيلك
"
لو بروحي افتديك
"
والفدا قُليل عليك
"
أااااااااااااه يابلدي

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.