أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الأربعاء، 27 أبريل 2016

عزف علي الاشوك بقلم الشاعر عزف علي الاشوك


&@@ عزف علي الاشوك@@&&

فكرتي في نفسك،،،،،،، ونسيتي
عشق وحب،،،،،،،، .وحيييتي
وعيشتي حب تاني،،،،،،، وخبيتي
ورسمتي للعبه،،،،،،،،،،،،، وابتديتي
متكملي التمثليه ولاخلاص،،،، هديتي
ورق الشجر كان بيحن،،،،،،،،،،، ليكي
حتي المطر كان بيعشق،،،،،،،،،، عنيكي
وتراب الارض حزن لم عليه،،،،،،، مامشيتي
والزرع ضاع خضاره و نشف لو ما عليه،،،،،،،، هليتي
والبحر يجف لو علي شطه ما روحتي،،، وجيتي
ايه حال قلبي. في بعدك،،،،،،،، هديتي
انا القوي لا انا بضعف لما افتكر** عنيكي
لما كنت بلمس حنان،،،،،،، اديكي
لما كنت بزعل وطبطبيوتغمض عليا رموش،،،،،،، عنيكي
انت فكره ان الموت. الم لا ده راحه احسن معيش علي،،،،،،،، ذكراكي
وافتكر كل لحظه تعدي وكنت،،،،، معاكي
دحنا ياما فرقتنا محن ويقربني حناني،،،،،،، ليكي
وعدت عليا ليالي ظلما وكنت لما ابكى اترمي ببن،،،،،،، ايديكي
ولما قسيت عليكي اليالي كنتي بتلاقي مين غير،،،، كتافي تحن ليكي
تبكي وتتالمي وكان يخرج قلبى يطبطب،،،،،،،، عليكي
ولما اتظلمتي تقدري تقولي لغيري مين،،،،،، شاكيتي
ولما كنت تبكي عل مين جرييتي وحاكيتي
دحنا كنا قلب واحد فكره ولا خلاص،،،،،، نسيتي
ولا التمثليه لسه هتكمليها بخط،،، اديكي
كتبتي البدايه ولسه من النهايه،،، ما انتهيتي
سيبي قلبي عايش نبضه لسه يمكن يحن،،،،،،، ليكي
ولا امحي كل ذكره افتكر فيها لون،،،،، عنيكي
هي الخيانه ايه. غير بيع وهجر،،،،،،،، للحواليكي
هوالفراف واهااااااات الالم،،،، هتنسيكي
لا يامن اغرقتي شراعي تحت،، قداميكي
الحب تضحيه مني،،،،،،، ليكي
وهدفن نفسي في الجحيم وابتعد عن،،،،،، عيناكي
ولوتمنيت الموت لتمنيت ان اموت ببن،،،، ،، سناياكي
ابكي وقلبي يعتصر الدم من،،،، الاشتياقي
فكم من مره طلبت انتي الرجوع واعلم،،،،،،، مداكي
ولاكن اليوم تاكدت من دقات ساعه،،،،، الفراقي
فلتعيشي حبيبتي حياتك كما اختار،،،،، ضياكي
واتركيني ببن كاسي وسيجارتي احتسي،،،،،، الالامى
او اغزو عالم النساء فربما اجد فيهن شفائي
او اتسكع ببن ظلمات الشوارع و،،،،،، اليالي
واصرخ بكل صوتي انا من اصبح قلبه،،،،،، خالي
انا من اسدلت عليه الدنيا ستائر،،،،،،، الاحزاني
انا من سيروي قصائد حبه،،،،،، للعشاقي
انا من يبكي ومن غيري يبكي علي،،،،،،،، حالي
انا من سيتجرع كاس الالم حتي الموت ولن،،،،،، يبالي
انا من سيحتسي الخمر بعد ان كان لا يترك،،،،،،،، الصلاتي
انا من تهدمت قلاع حصنه وعرينه من،،،،، عيناكي
انا من سيلوز العقل منهو من الرئس بنار،،،،، الجنوني
فلا تبكي اني سوف احيا حبيبي مولع بنار،،،،،،،، الشجوني
وليت الموت يعلم،،،،،،،،، مكاني
حتي ارتاح بين تراب قبر فيه اجد فيه،،،،، الحناني
فيه نور وروحانيات بدل غدر،،،، حبيبى
ادعو لي ان اكون تحت الثرا قبل يوما ان،،،،،،،،،،، تكوني
ببن زراع رجلا غيري تحتسي منه
القبلاتي والاحضانى 
!!!!،،،،، عزف علي الاشوك،،،، /////

هناك تعليق واحد:

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.