( حكاية صبية) كلمات /صبري حسين
انا بنت عربية
طلتي بهية
خدودي وردية
بجد صبية
اتربيت في بيت كله حنية
ابويا كان راجل بمعني الكلمة
كله عقل وحكمة
حازم بس برحمة
علمني الجراءة
كل يوم بيوصني
كل يوم وصية
يابنتي خليكي من نفسك واثقة
اوعي تعملي حاجة انت بها موش مقتنعة
علمني اكون بنفسي معتزة
زيي زي كل الصبايا
ياما حلمت بالرومانسية
عشت مع ثومة وحليم
تعلمت فنون الكلام
بقيت اسرح مع قصص الغرام
اتخيل نفسي في مشاهد الافلام
ابويا زرع في حب القراءة
وقال لي الكتاب اوفي صديق
خليه دايما رفيق
مشيت علي نهجه
دايما بلتمس هديه
حتي بعد ما مات
عمره مااصبح من الذكريات
بفتكر كل كلامه
بتندر علي طول. باله
بفتكر لما كان بيحضني
ويقول يا بنتي
انت حتة مني
انت نبض قلبي
عشت حياتي
دايما في خيالي
شايفه قصادي
مرت سنين كتير
وبقيت عروسة جميلة
من الكل مرغوبة
من الجيران والاهل مطلوبة
مرة وانا قاعدة
دخلت عليا امي
قالت آه يا بنتي
والله كبرتي
وبقيتي عروسة
وجالك العريس
واحد موش غريب عنك
ده ابن. خالتك
طول عمره بيحبك
هايموت عليك
وانا زيي زي كل الصبايا
ياما حلمت بالفستان والطرحة
والناس حواليا فرحانة وسعيدة
بيرقصوا علي اغاني الخطوبة
تمنيت اعيش الفرحة
ورسمت في خيالي ليالي هنية
كلها حب وكلام عشق وملاغية
حلمت بحياة وردية
اخيرا هالاقي اللي يعوضني عن الحنية
هالاقي اللي يعوضني عن حضن ابويا
بصراحة
خدتني الغفلة
طرت من الفرحة
انا موافقة يا امي
كلمي خالتي
اهو هاكون جنبك
اسكن في قربك
بعد مالبست الدبلة
وعشت ليلة من الف ليلة
وبدءنا من بعض نقرب
حسيت معاه بالغربة
حسيت انه بعيد عني
مالهوش مكان في قلبي
كل ما احاول. اقرب
قلبي منه بيهرب
وقفت مع نفسي
لا ده مش فارس احلامي
ولا فيه شيء من اللي في خيالي
ناديت علي امي
انا غلط وعايزة ارجع في كلامي
ابن خالتي مش فارس احلامي
مش قادرة. احبه يا امي
احلف لك بربي
حاولت كتير. اقربه مني
لكن حاسة في سد بينه وبيني
انت بتهرجي يا بنتي
عايزاني ازعل. مع اختي
ياماما هي راحتي ولا زعل خالتي
يا ماما اوعي تكسري قلبي
اوعي تخليني تعيسة طول عمري
وقتها اتمنيت وجودك يا ابويا
محتاجة لحكمتك وطيبة قلبك
محتاجة اترمي في حضنك
الدمع نزل علي خدي
يا ماما لو غصبتي عليا
بيدي هاخلص من حياتي
وابقي انت شيلي ذنبي
شوفي هاتقولي ايه لربي
دمعة امي نزلت
غرقت وشها
راحت وخداني في حضنها
قالت انا عمري ما اغصب عليكي
ولا افرض رايئ
دي حياتك. انت
انت يا بنتي اغلي ماعندي
خلاص انا هاتفهام مع اختي
كل شيء قسمة ونصيب
واحنا مالناش حكم علي القلوب
آه يا امي
والله بحبك
ربنا يخليكي ليا
يا امي يا نبع الحنية
انتهت كدة حكايتي
رجعت تاني لروايتي
عشت مع اغاني سومة
رجعت احلم بالفستان والطرحة
وخدتني الايام
ونسيت كل الكلام
وحطيت همي في شغلي
وبقيت اشطر واحدة بين كل زاميلي
وفي يوم وبدون ترتيب
ولاسابق انذار
وانا منهكة في شغلي
لقيت شاب واقف قصادي
بيقول لوسمحتي
انا لي طلب في المصلحة
ياليت حد يساعدني
رفعت راسي علي اوراقي
بصيت ماقدرتش انزل. نظري
اتلخبط كل كياني
حتي الكلام وقف علي لساني
لقيتني بقول بيني وبين نفسي
بصوتي وصوت قلبي
هو. ده. فارس احلامي
ياما زراني في منامي
زي ما اتمنيته
بكل ملامحه وتفاصيله
رجل بجد هو ده المرسوم في خيالي
علي صوته انتبهت لحالي
قلت. ايوة يافندم
تحت امرك
ب ايه اقدر. اساعدك
ابتسم ابتسامة زلزلت كل كياني
مقدرتش امسك نفسي
الدنيا لفت بي
شديت الكرسي
ولحقت نفسي
صوت ملائكي بيكلمني
لوسمحتي يا سيدتي
ممكن تساعديني
وتخلصي اوراقي
قربت الاوراق مني
ونظرة بدون تركيز
وانا برسم الخطة في عقلي
ازي اخليه يرجع تاني
ابتمست بمكر
قولت للاسف الاوراق مش مكتملة
فيها حاجات ناقصة
ممكن تسبهم عندي
وبعد بكرة عليا عدي
معاك باقي اوراقك
خد رقم التليفون
وتابع معايا
القلم في ايدي
ومن الربكة بدور. عليه
ابتسم ابن الإيه
وقال بعد اذنك يا استاذة
ممكن اطلب ورقة
علشان اكتب النمرة
بيبص علي المكتب لمح كتاب
له اجزاء
بص عليا بااستغراب
قال انت بتحبي القرءاة
قولت دي. اغلي هواية
قال وانا ماليش غير الكتاب رفيق
بعيش معاه
لا بعيش فيه
قولت القراءة مفيدة
بتعمل للعقل قيمة
بتنور لنا الطريق
كتب رقمي
وكتب لي رقمه
قال بعد اذنك امشي
قومت من علي المكتب مفزوعة
كان هاين عليا اقوله
ارجوك أوعى تمشي
هاتمشي وتسبني لوحدي
قومت وسلمت عليه
نسيت ايدي بين ايديه
وصلته لحد الباب
نسيت اني مش لوحدي في المكتب
ده. انا معايا اربع اصحاب
مشيت معاه كاني بودعه
كان ناقص عليا احضنه
علي صوت زميلتي
انتبهت لنفسي
رجع الي وعي
قالت عملتي ايه يا محنونة
مالك كدة
ايه اللي جرارك
ايه اللي شقلب حالك
هو كيوببد الحب صاب قلبك
من اول نظرة يا خيبتك
والموضوع اتقلب تهريج
وانا فعلا قلبي اتوجع
وبيدق بصوت مسموع
خلص يومنا بسلام
واحنا في الطريق انا وهيام
قالت لي بالذمة ده اسمه كلام
ايه يابت انتي وقعتي في الغرام
قولت ليها يا هيام
انتي موش بس صديقتي
انتي اكتر من أختي
وعليكي لايمكن اخبي
هاقولك بدون كسوف
انا معاكي لا اعرف الخوف
ايوة يا هيام
من اول كلمة
اول ماشفت عنيه
قولت هو ده نصيبي
ده قلبي
فارس أحلامي
ضحكت وقالت
هو إحنا نعرف عنه حاجة
موش نعرف غير اسمه
قولت انا مش عايزة حاجة من الدنيا
موش طالبة غيره. هو
ادعي يا هيام
ربنا بحقق الاحلام
ويخليه يفكر في
زي ما انا بفكر فيه
خلي قلبه يدق بحبي
ويسرح في عيوني
لايشوف في الكون كله غيري
روحت البيت وانا سعيدة
حضنت ماما وبوستها بوسة طويلة
كنت حاسة
ان الكون كله بيغني
قفلت باب اوضي
ولسه بغير ملابسي
سمعت صوت تليفوني
الو. مين معايا
قال انا فريد
اللي كنت عندك في المكتب
قلبي رقص من الفرحة
سيطرت علي نفسي
اخد نفس عميق
حاولت اظبط صوتي
نعم يا استاذ. فريد
خير في شيء جديد
حضرتك عايز حاجة
حسيت اني حرجته
الصوت طالع بصعوبه منه
قال انا اسف اني بتصل
انا بعتذر
كنت عايز أطمئن علي حضرتك
بعتذر. تاني
لو بتصالي زعلتك
بدون تفكير
غلبني الشوق
طلع صوت قلبي
ابدا يا استاذ فريد
حضرتك تتكلم في اي وقت بدون مواعيد
انت انسان
وهنا وقف الكلام علي اللسان
وحسيت برعشة في جسمي
ساد الصمت
الله واعلم عدا. اد. ايه. وقت
صحيت علي صوته
استاذة
ارجوكي. ردي. عليا
نعم يا استاذ فريد
انا معاك
اتفضل قول اللي عندك
قال ابدا كنت عايز أطمئن عليكي
والحمد لله اطمئننت
تآمريني بشيء
قولت ربنا يخليك
أطمئن انا مهتمة بموضوعك
بس خلص باقي اوراقك
مع السلامة يا استاذ فريد
قفلت الخط
وبقيت ارقص في الغرفة
واغني ياليلة العيد
قابلت فريد
من غير مواعيد
وقلبي سعيد
بحب فريد
واستمرت الاتصالات
وبقت
بالليل والنهار
كل يوم
لغايت ماجه يوم
وقال انا مش قادر اخبي
لازم اعترف لكي عن اللي في قلبي
انا بحبك
عايزك تكملي حياتي
نطقت من غير ما احس
ياه في الاخر اتكلمت
انا من اول مرة شفتك
وعيني جات في عينيك
انا مغرمة بيك
ياما دعوت ربي
بانك تكون من نصيبي
آه. يا فرحة قلبي
أخيرا اعترف بحبي
اخيرا الدنيا ضحكت ليا
والفرحة عرفت طريقي
فينك يا بابا تفرح لي
اهو لقيت نصيبي
وزاد. الكلام بينا
لساعات طويلة
والدنيا
بقت حلوة
ومرة. وانا راجعة سعيدة
اخويا دخلي اوضي
وقال يا اختي يا حبيبتي
لكي عندي اغلي هدية
هافرح يا عروسة بيك
جالك عريس
هو صاحبي
رجل كتير مبسوط
دكتور في الجامعة
مافيش حاجة تعيبه
جميل ومليان جيبه
وجاي بعد بكره
يقرا. معانا الفاتحة
معرفتش ارد. من الصدمة
فرت من عيني الدمعة
جريت علي اوضي
وبلهفة مسكت تليفوني
كلمت حبيبي
ايوة. ياروح قلبي
ايوة يافرحة عمري
مافيش غير الدموع
بتكلم بصوت مخنوق مش مسموع
قال اهدي. يا قلبي
الحكاية فهميني
قولت خلاص هاروح منك
هايجوزوني لغيرك
قال ده شيء مستحيل
وانا عمري ما افرط. فيكي
ده. انت كل حياتي
ازاي تبعدي. عني
ازي تكوني مش نصيبي
اطمئني يا قلبي
ان شاء الله تكوني من نصيبي
قال انا دلوقتي مسافر
وبعد بكرة اكون عندك
اتقدم رسمي لآهلك
مر. اليوم طويل
قلبي موجوع حزين
اخيرا. دق الباب
فتح اخويا
رحب بصديقه
وقال اتفضل يا جوز. اختي
مرحب يا نسيبي
بعد شوية جه. حبيبي
جه وجايب اهله معاه
سلم علي اخويا
قال. انا طالب القرب منك
جاي طالب ايد. اختك
الكل في حالة ذهول
قالوا ده. كلام موش معقول
قال انا بتبع الاصول
وجيت اخبط علي. الباب
دخلت عليا. امي
قالت فهميني يا بنتي
قلت يا ماما ده. حبيبي
بتمني يكون نصيبي
يابنتي خليكي في المضمون
قلت الله هو الضامن
ياماما والله بحبه
وهناي كله بقربه
ارجوكي مش تكسري خاطري
ولا باايدك
تدفني قليي
يا ماما يا اغلي من نفسي
نادت امي علي اخويا
ودخلت معاه الاوضة
نادوا الاتنين. عليا
بتكلم والدموع مليا. عنية
قلت يا اخويا ياقلبي
انت موش يهمك سعادتي
موش بدور. علي راحة بالي
قال ايوة. يا اختي
هو. ده اللي يهمني
ده اللي شاغل بالي
قولت له سعادتي مع حبيبي
فريد هو قلبي
ياما دعيت في صلاتي
انه يكون نصيبي
قال ده رايك يا اختي
قولت هو. اخر كلام. عندي
قال خلاص. يا. أختي
مبروك عليكي حبيبك
مبروك يا اختي
وفي حضنه اخدني
حسيت وقتها بحنان ابويا
شوفت دموع. امي
واخيرا. فرح. قلبي
وبقيت لحبيبي
وفريد اصبح نصيبي
وكتبنا الكتاب
واتقفل علينا الباب
وعشنا في تبات ونبات
وخلفنا اولاد. وبنات
هي دي حكايتي
الله يخليكي ياامي
ويبارك فيك يا ااخويا
والف رحمة ونور عليك يا ابويا
صبري حسين
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.