أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الخميس، 30 أبريل 2020

«اليوم فرح ابني» «بقلم جابرعبدالقادر»


«بقلم جابرعبدالقادر» 
«اليوم فرح ابني»
****************** 
ياابني اخويه شوفت ابني لبس زيك بدله وكاب كان شكله جميل وحين يكون معايه وامام اخواته يقول ليهم انتباها انا لبست بدله الشرف بدله الرجال بدله العزيمة علي موت الارهاب و الغدر والجبان يا ابويه اوعي تزعل عليه لو حد قال ابنك مات شهيد لا تعمل لي شادر ولا حد يعزيك قول ليهم ابني مات شهيد وهو علي الحدود يدافع عن الارض والعرض ولا تقلق اكون شايل في ايدي فاس والاخره السلاح اعملي فرح كل اخواتي واحبابي يلبس الابيض والحرير كاني عايش معكم في الجنه علشان اموت شهيد بس الحمد الله مهم يكونوه انا واخواتي موجودين في كل مكان في البلد وعلي الحدود انا عارف باني اموت شهيد و اكون من الابطال والشهداء عارف يابني اخويه كان كل يوم يصلي ويقولي النصر علي الاعداء والارهاب والجبان اكون اول انسان وصدري مفتوح عارف يابني اخويه هو ليس قوي بل العكس جسم كان نحيف بس قلبه قلب اسد ولا يهمه اي انسان غير الامن والامان بس هو علي الحدود صدره مفتوح علي اعداء الوطن لكن الغدر كان من ابن بلده الذي لايعرف معني الارض والعرض عارف اخر كلمه قال لي بانه اليوم فرحان علشان كان عيد ميلاده يدوب كمل الحادي والعشرين وكان ينزل في اجازه يكون فرحه علي بنت عمه ابني كان صايم رغم كده كانت في ايده فاس والاخره سلاح والكل يقولي وزملاء يقوله له مالك ماسك في ا يدك فاس والاخره سلاح قال ليهم انا فلاح واعرف معني الارض ومعني العرض لو مكنتش اضرب الارض واكل منها ليس يكون لي شرف ان اعيش فيها تعالوه معايه الكل ياتي واقولكم فكرين السنة التي فاتت كانت الارض ازاي بس اليوم وبفاسي اضرب الارض شايفين الارض خضراء ولونها جميله وانا وانتم وكل البلد بتاكل منها علشان كده ابني مات شهيد واعمله فرح زي ماقال علشان يكون سعيد عرفت ابني مات شهيد ليس زعلان لا انا سعيد• 
********************** 
«جابر عبدالقادر»
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.