أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الثلاثاء، 30 أغسطس 2016

ليه بقلم محمد أبوالمعاطى

ليه
.......................................
ليه الدنيا بتشيل فيا و تحط
و انا و الله أليف زى القط
ليه الدنيا بتخبط فيا و تلط
و انا و الله مانيش خط
كرهت أهلى و ناسى
ليه الدنيا قلبها قاسى
ملعون ابو المناصب و الكراسى
اللى خلفت فى مصر مآسى
ليه تظلمونى يا ولاد الكلب
ما تسيبونى اعيش حتى على جنب
طول النهار و الليل باستغفر م الذنب
و انا مش عارف ايه هو الذنب
ليه تكلفونا اكتر من طاقتنا
ليه تكتبونا مصرى فى بطاقتنا
ليه تحكمونا ليه تظلمونا
كرهتونا حتى فى أمنا و ابونا
ليه المسيحى عايش مرتاح
و انا عايش فى غم و جراح
ليه المسيحى فى عز و أفراح
و انا عايش فى ذل ما راح
نجيب واحد م الكنيسة يحكمنا
و لا نجيب يهودى يمكن يرحمنا
حرام عليكو كرهتونا حتى فى ابننا
ايه ذنبه و لا ايه ذنبنا
لا ترحمونا لا تمشونا من هنا
لا احنا منكو و لا انتو مننا
كفرنا بكو و انتهت الحكاية
لا عاد ينفع لكو شكوى و لا شكاية
ليه يا رب سايبهم عايشين
مش اعتراض يا رب بس احنا مستعجلين
و الحمد لله رب العالمين
.............................................
بقلم محمد أبوالمعاطى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.