أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الجمعة، 12 يوليو 2019

أنا_وكراستي بقلم مصطفي دسوقي

عارف 
لما تحس إحساس حد 
مش حاسس بطعم الدنيا ولا لونها 
ولا يوم حد كان حاسس بإحساسه 
ولا أصحابه ولا أحبابه ولا ناسه 
وعايش في الحياة ضايع
لكن عايش لكن عايش
وشاري الكُل مش بايع
برغم الكُل كان بايعه
عارف 
ساعتها بتبكي من قلبك 
علي وجعه وعلى ألمه 
وعلى حِسه اللي جواه 
كاتمه مش سامعه
عارف
أنا حسيت بكل الناس
ولا يوم حد كان حاسس بإحساسي
ولا يوم حد كان فارق معاه حالي
ولا يوم حد كان مُهتم 
فبكيت من حالي علي حالي
وعلي اللي بسببي أنا جرالي
وخرجت مني كام كلمه وأنا ببكي
تدُل بإنِ شايل هم
حسيت بيا كراستي فنداهتلي
وقالتلي تعالي بتقول إيه
منيش سمعاك 
تعالي وقولي إيه جواك
تعالي وقولي ماتخبيش
ولا تقوليش بإن مفيش
آهاتك وانت بتتنهد
تهد في بُرج متشيد
وخرير الدمع في عيونك
علي خدودك بصوت مُتعدد 
تعالي وقولي إيه جواك
ده أنا أكتر حد حاسس بيك
وأكتر حد يسمعلك
حسيت بيا كراستي فنداهتلي
وقالتلي تعالي بتقول إيه
منيش سمعاك
تعالي وقولي إيه جواك
فروحتلها روحتلها وقولتلها
ودمعي في عيني كان شلال
نازل مني على سطورها 
نداهتلي فروحتلها
روحتلها وقولتلها
بإنِ تعبت م الدُنيا وعمايلها
ومن أحزان أنا شايلها 
ومن ناس عايشه تجرحني
ومن ناس فيها زاد عشمي
وخدعتني
ومن ناس بيها أنا مُهتم
ولا إهتمتش ولسه هكمل
قالتلي اسكت وماتكملش
داري الدمع في عيونك
واستقوي ولا تضعفش 
ماتستخشن 
ماتستخشن وتسترجل
وتتقوي وتتحمل 
وإيه كان جد 
ما طول عُمرك حياتك
صعبة فوق الحد
وطول عُمرك 
كُل ما جرح فيك بيلم
يعيد الكره م الأول
وإيه كان جد 
ما طول عُمرك حياتك
صعبة فوق الحد
وطول عُمرك 
بتتصبر وتتجمل
زاد الدمع في عيوني
وقولتلها صحيح متحمل
ومتصبر ومتجمل 
لكنِ خلاص تعبت بجد
لكنِ خلاص تعبت بجد
ومتشوكة كُل السُبل
والناس تشوفني تقول جبل 
لا هزه ريح ولا الزمن يوم غيره 
ولا حاجه بتقصر عليه
ولا عُمره كان فارق معاه 
موت أو حياة
الناس بتاخد بالمظاهر 
ب اللي من بره الجدار 
ومش مهم في قلبك إيه
نسيوا إن القلوب أسرار
صحيح من بره زي قالوا
صحيح من بره زي ما قالوا
لكن جوايا شئ تاني
ماتخدوش الأمور من بره 
وبصوا جوه لو مره
هتلقوا إن الحياة صعبة 
وزي ما ضحكتي حلوة 
جراحي في قبلي أنا مُره 
صحيح جوايا أنا أسيرها 
لكن جوايا دي حُره 
بتجري جري في عروقي 
وبتزود لهيب شوقي 
لموتي الليلة عن بُكره 
أنا دسوقي على فكره(( #الواد_دسوقي ))
أنا دسوقي على فكره
وللذكرى 
أنا كُل قصايدي مش ناكره
جراح قلبي اللي جواها
ومحلاها
محلاها قصايدي في بُكاها 
علي جراحي وعلي حالي
ومحلاني
محلاني في فُرجتي عليها
وهي دموعها في كفوفي
بتحلالي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.