أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الأربعاء، 11 يوليو 2018

مناقشة مملة بقلم محفوظ البراموني

مناقشة مملة ..
مستكنيص !!
( الميم و التاء مكسورتان ب الكسرة ..
توضع علامة سكون علي النون ..
والفاتحة علي الياء ف النطق ) ..

كلمة غريبة !!
من ضمن كلمات كثيرة !!
ألفوها و اخترعوها الشباب المصريين ..
و ادخلوها في عالمهم اللغوي الخاص ..

مناقشة مع طالب تعليم راقي ف الجامعة الألمانية ..
عمو : 
إنت ها تستكنيص فين السنة دي ؟؟
نظرت اليه نظره صائبة شائكة ..

فيها استغراب ب ابتسامة شائبة ..
قولت له : 
مش فاهم قصدك إيه ؟؟

نظر لي وك أني من كوكب عطارد ..
قال لي : 
عمو ب جد حضرتك ما تعرفش يعني إيه مستكنيص ؟؟

ردي كان ب ابتسامة لم استطيع الكلام بعدها ..
قال لي :
شوف يا عمو مستكنيص يعني تستجم ..

قولت له :
ليه ما تقولشي تستجم ..
احسن و افضل ..

قال لي :
لغة قديمة ..

قولت له :
و إنت يا نجم ..
ها تستكنيص السنة دي فين ..

قال لي :
و الله يا برنس ..
لسة ب نفكر و حضرتك ..

قولت له :
انا لسه مفكرتش أشهيص فين !!
( فاتحة ع الشين و توضع سكون ع الهاء ..
و فاتحة علي الياء ف النطق ) ..

قال لي : 
يعني إيه تشهيص ؟؟
قولت له : 
دي لغة جديدة ..
أصل استكنيص بتاعتكم دى لغة قديمة ..

اللغة دى لسة فريش ..
قال لي : 
و الله ياعمو انت جامد جدي ..

قلت له :
يعنى إيه جدي ..

قال لي :
يعني جدا ..

قولت له :
وانت من جيل ..
الهبل ف الجبل ..
و الهطل ف الخبل ..
أومال لو كنت اتعلمت تعليم حكومي !!
كنت عملت ايه ؟؟

قالي : يعني ايه تعليم حكومه ..
نظرت اليه نظرة فاتكة هالكة ..
قولت له :
تسمحلي اضربك شلوط ..
جامد جدى جدى .. 
علشان تفوق و تصحصح معايا يا جدي ..


قال لي :
والله انت عسل يا عمو ..

قلت له ..
و انت ملزق خالص مالص ..

قال لي :
حضرتك دمك خفيف جدي ..

قلت له :
إصلي ب شرب مية كتير ..

طبعا وبلا شك هذه النوعية موجودة ..
ف كل البلاد العربية ..
غير مختصرة ف بلدي مصر بس ..

بشرى ايها الوطن العربي ..
الجيل الجديد ..
ها يبني جدرانك ..
ب سواعد من البسكويت ..
هذا ب التأكيد ..

هذيان قلم :
: محفوظ البراموني :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.