أهم الاخبار

مجلة نداء الرؤح لفرسان الكلمات رئيسة مجلس الادارة الأستاذه نداء الرؤح )

الثلاثاء، 10 يوليو 2018

مليش غيرك يا رب بقلم الشاعرجابر عبد القادر



«المهم حبك عايش في قلبي»
«بقلم جابر عبدالقادر»
«مليش غيرك يا رب»
==================================
يارب ساعدني بنتي الوحيده تعبانه انا لواحدي ساعدني يا رب مفيش غيرك معايه ابوه سبها هي تعبانه هي كل حاجه لي لا اعرف غيرك علشان هي جاءت لي بعد مده من الزمن وانت عوضتني من العذاب الذي كنت في مع زوجي الذي لا يعدي يوم 
==================================
يحرق دمي هو كان انسان مش مناسب لي انا السبب في زواجي منه كنت افتكر بنادم لكن طلع انسان ليس في قلبه غير الطمع والحقد غير كده لا يعرف غير الخمر والقمار كل يوم ياتي لي يقولي تعالي معايه اصدقائي هنا لازم تبقي موجوده هنا وتخدمي 
==================================
اصدقائي واشربي معهم لو قلت لا يطربني ويعذبني وحين يفوق من الخمر يقول لي فينك انا قلت ليكي دايما تكوني معي لا تسيبيني اقول له انت كنت هنا امس وشربت الخمر ولعبت القمار مع اصدقائك وطربتني يقول لي انا اضربك امام اصدقائي لي 
==================================
عملتي معايه ايه اقول له علشان كنت عاوزني اخدمهم ويقول لي هل عملتي كده اوعي انا تعبت 
هو بيحبني ولا هو مجنون ولا الخمر هو الذي فعل كده في علشان كده هربت وسيبت البيت هو لا يعرف حاجه عني انا خايفه علي بنتي حبيبتي 
==================================
وعاوزه اربيها تربيه اسلاميه بعيده عن المكان الذي بقي كباريه بس اعمل ايه بعد زواجي منه اهلي رفضوني علشان كان مرفوض من اهلي بس انا كنت احب اوي علشان كده سيبت بيت اهلي وروحت معه نعيش معا لكن بعد اليوم عرفت بان اهلي كانوا 
==================================
عندهم حق يارب هو علشان اهلي رفض زوجي اعمل ايه يارب دعوه اهلي دي دعوه امي لي حيث كانت لا ترغب في الزواج قالت لي انتي لا ترتاحي معه كنت عميه وحبي وكلامه الذي يقولي بحبك بحبك سمعت الكلام كنت عمياه بكلامه ومشيت 
==================================
معه عرفت الحب ليس كلام فقط لازم كنت اتعلم 
من اهلي واسمع كلامهم بس يارب اعمل ايه بنتي تعبانه ليس معي فلوس اعمل ايه انا غلطانه يارب وسعها عليه علشان بنتي انا اروح لا اهلي ابوس رجلي امي وابويه يارب اسجد ليك علي طول 
==================================
علشان خاطر بنتي هي كل حاجه لي في الدنيا 
بحبك يا خالق السموات والارض اشكرك علي نعمتك 
يا رزاق يا وهاب يا كريم يا رحيم يا رحمن يا الله
==================================
«بقلم جابر عبد القادر»
==================================

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.